اهمیت و کاربرد آجر نمای ساختمان

آجر نمای ساختمان ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و علاوه بر نقشی که در زیبایی ساختمان ایفا می کند می تواند ساختمان را از صدمات فیزیکی و زیست محیطی بسیاری مصون دارد. آجر نمای ساختمان از مصالح پرکاربردی است که برای انواع ساختمان های مسکونی، تجاری و غیره مورد استفاده قرار گرفته است. از آجر نماهای مختلفی در طرح ها و رنگ های مختلف می توان برای ساختمان ها استفاده کرد.

به طور کلی آجر نمای ساختمان در دو نوع آجرنسوز نما و آجر نما سوز مورد استفاده قرار می گیرد، که هر کدام ویژگی ها و مشخصات خاص خود را دارا می باشند.
استفاده از آجرنما سوز در نمای ساختمان های مسکونی 

آجرنما سوز به صورت سنتی در کوره های مختلف آجرپزی در شهرهای مختلف ایران مانند یزد و اصفهان تولید شده و مورد عرضه قرار می گیرد. این آجرها در طرح های مختلف برای کف، پله، دیوار، حوض تولید شده و طرح های آن می تواند به صورت آجرهای مدرن، آجرهای سه سانتی، آجرهای قزاقی یا آجرهای بناهای سنتی و قدیمی باشد. 

این آجرها در ابعاد گوناگون و در رنگ های زرد، نارنجی و قرمز موجود بوده و با کیفیت بالا و قیمت بروز عرضه می گردند. 
این آجرها مناسب ساختمان های مسکونی و تجاری بوده و برای کوره ها مناسب نمی باشد. 

آجر نسوز نما از انواع کاربردی آجرنما

آجر نسوز نما نسل جدیدی از آجرنمای ساختمان می باشد که به دلیل مزیت هایی که دارد وهمچنین به دلیل تنوعی که در رنگ و طرح دارد مورد استقبال واقع شده است. 

آجر نسوز نما ساختاری معدنی داشته و از عناصر و کانی های مقاوم به دما تشکیل شده است. اصطلاح نسوز به این علت برای این آجرنما ها به کار برده می شود، که این آجرها در برابر آتش مقاومت نشان داده و ساختمان آن ها از هم فرو نمی پاشد. به اصطلاح عامیانه این آجرها در برابر دماهای بالا دچار خرد شدگی، شکستگی و ترک خوردگی نمی گردند. 

این آجرها با توجه به بیشترین عنصر به کار رفته در ساختمان خود نامگذاری می شوند. به عنوان مثال آجر نما نسوز با پایه ی آلومینیومی آجرنمایی است که بیشترین درصد ترکیب به کار رفته در آن آلومین می باشد. همچنین آجر نسوز نما سیلیسی آجر نمایی است که بیشترین درصد ترکیب به کار رفته شده در آن سیلیس و کمی کوارتزیت می باشد. 

متریال های به کار رفته در آجر نمای نسوز مقاومت بسیار بالایی در برابر دما داشته به طوری که از این آجرها در دیواره ی کوره های اهنگری، ریخته گری، ذوب آهن و فولاد استفاده می شود. آجرهای نسوز علاوه بر کاربردی که در صنعت دارند، به سبب تنوع بالا در طرح و رنگ در نمای بیرونی و داخلی ساختمان ها نیز به طور گسترده استفاده می شود. 

مزیت های استفاده از آجر نما نسوز

آجر نما نسوز به دلیل مزیت هایی که دارد مورد توجه بوده و بازار خرید و فروش بالایی را از آن خود کرده است.  مقاومت بالا به دماهای بسیار بالا تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد از ویژگی های مطلوب و مهم این آجر نما هاست. همین ویژگی سبب کاربرد گسترده ی این آجر در صنعت و ساختمان شده است.

اگر دقت کرده باشید بسیاری از آجرها در اثر تماس با هوای مرطوب و نم دچار سفیدک و شوره می شوند، این موضوع سبب می شود تا نمای ساختمان ها زیبایی و جذابیت خود را از دست بدهد، در حالی که استفاده از آجرنما نسوز این معضل را به وجود نمی اورد و اجری ضد شوره و ضد سفیدک می باشد.

آجر نسوز نما در مقایسه با آجر نما سوز ضخامت کمتری داشته و تنوع رنگ، سایز و طرح بیشتری دارد. 
آجر نسوز نما در برابر عوامل محیطی، ضربات فیزیکی و عوامل شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و همچنین باعث عایق شدن ساختمان در برابر سرما و گرما می شود. 

آجرنما نسوز در برابر سایش و فرسایش مقاوم بوده و سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد.
در مناطقی مانند شمال ایران که در اثر رطوبت زیاد ممکن است نمای ساختمان ها جلبک بزند، آجر نسوز بهترین گزینه می باشد، چرا که در برابر رشد جلبک ها و میکروارگانیسم ها مقاوم بوده و شرایط را برای رشد و تکثیر ان ها فراهم نمی کند.

آجر نما نسوز

آجر نسوز نما ثبوت رنگ بالایی داشته و در اثر عوامل محیطی مختلف چون تابش خورشید، رطوبت و دمای بالا و یا پایین رنگ خود را حفظ می کند.
گران بودن آجر نسوز نما نسبت به سایر آجر نماها، نصب سخت تر آن و مهارت بیشتر برای نصب آن از محدودیت های اجرایی آجر نسوز می باشد. اما با توجه به مزیت های زیادی که دارد این معایب به چشم نمی ایند. 
قیمت آجر نما نسوز

با توجه به مولفه های مختلفی قیمت آجر نما نسوزمعین می شود که می توان به سایز و ابعاد آجر نما، ترکیبات شیمیایی اصلی و نوع فلزات واسطه ی به کار برده شده در ساختمان آجر نما، طرح و رنگ آجر نسوز نما اشاره کرد. لازم به ذکر است که در طی روند تولید آجرنما نسوز این آجرها مرحله به مرحله در آزمایشگاه های مختلف توسط متخصصین متریال و مهندسین ناظر تست شده و پس از تست تاییدیه های لازم را برای تولید انبوه و پخش در بازار دریافت می کند. زیبایی آجر نمای ساختمان از ویژگی های مهم ساختمان است که بایستی توجه ویژه ای به آن شود.

پاسخ دهیدآدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند * نام شما

© تمامی حق و حقول این سایت متعلق به شرکت عمران نقش چین می باشد.