مواد نسوز دیر گداز - آجر نسوز

آجر نسوز – مواد نسوز و دیرگداز – آجر نسوز نما
 

مواد نسوز و دیر گداز به مواد معمولا سرامیکی و غیره فلزی گفته میشود که میتوانند در درجه حرارتهای بالا پایدار باشند مواد نسوز باید قابلیت حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مورد نظر را در درجه حرارتهای بالا و شرایط محیط عمل داشته باشند .
قدرت پایداری در درجه حرارتهای زیاد اگر چه یک عامل تعیین کننده برای گروه بندی یک ماده به عنوان یک دیر گداز می باشد ولی با این حال انتظار می رود که ماده نسوز در مقابل نیروهای مخرب دیگری که احیانا در شرایط عمل روبرو می شود نیز مقاوم باشد.
عوامل تخریب عبارت اند از سایش ، ضربه ، حمله های شیمیایی و بار میکانیکی زیاد مورد استعمال گوناگون مواد نسوز و شدت و ضعیف نیروهای مخرب در شرایط گوناگون استعمال ، لزوم تنوع گسترده محصولات نسوز را برای ارضای آن شرایط روشن می گرداند تعداد محصولات نسوز که با توجه به ترکیبات متنوع و نامحدود مواد دیر گداز مختلف به دست می آید بسیار زیاد می باشد و عناصری که در پوسته زمین بطور گسترده یافت می شود و قادرند ترکیباتی نسوز و پایدار بوجود آورند عبارت اند از سیلیسیم SI ، آلومینیوم AL ، منیزیم Mg ، کلسیم Ca ، کرم Cr ، زیرکونیم Zr و کربن C و این عناصر اکسیدهای مفیدی نظیر Al2o3 – Sio2 – Zro2 – Mg o و Fe2 oبوجود می آورند که عناصر و اکسیدهای اصلی صنایع نسوز می باشند .
مواد دیر گداز معمولا نقطه ذوب مشخصی ندارند و غالبا در یک دامنه دمایی کم و بیش باریک ، ذوب یا نرم می شوند در نتیجه به جای بیان یک نقطه ذوب مخصوص ، دمای نرم شدن اندازه گیری می شود .
پس بطور کلی می توان محصولاتی را که در درمای بالا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد به کار برده می شوند را می توان به عنوان مواد نسوز توصیف کرد.

از آجر نسوز بدلیل مقاومت در برابر حرارت ، در شومینه ها ، پوشش درونی کوره‌های صنعتی و سایر مواردی که نیازمند کارکرد در درجه حرارت زیاد است ، استفاده می‌شود . آجرهای نسوز انواع مختلفی دارند که هرکدام با توجه به نوع مواد به کار رفته در آنها ، محدوده های مختلفی از درجات حرارت بالا را تحمل می‌کنند.آجر نسوز در واقع نوعی چینی است که از انواع خاکهای نسوز تهیه می‌شود . چینی ، همان سرامیک با کیفیت است که دارای ساختاری ظریفتر و متراکم تر از سفال است.

پاسخ دهیدآدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند * نام شما

© تمامی حق و حقول این سایت متعلق به شرکت عمران نقش چین می باشد.